lördag 28 januari 2012

"Krama din skugga"

Vad är det egentligen som gör mig så lättstött över vissa saker?
Hur kan det komma sig att jag tar åt mig så otroligt lätt av den där personen?
Vad är det egentligen som triggar mig att bli så sårad, arg eller irriterad?
Har mina känslor något med mig själv och mitt inre att göra?

Att fly från sina mörka sidor - förnekelse och rädsla

"Krama din skugga", av Debbie Ford har ägnat sin bok åt att belysa de sidor vi allra minst vill kännas vid hos oss själva...våra "skuggor" eller rädslor om man så vill.
Hon beskriver hur dessa "skuggor", som vi är mest rädda för i livet påverkar oss negativt så länge vi väljer att leva i förnekelse (flykt) ifrån dem. Sidor som vi bär omkring på omedvetet/medvetet och som påverkar oss negativt men tillika också kan bli en källa till styrka om vi lär oss försona oss med dem.

Det är inte en slump att vi blir lättstötta och sårade i vissa situationer. Dessa känslor har en direkt koppling till våra förnekade sidor, eller "skuggor" som Ford väljer att kalla dem.

En bok väl värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar